Návod k obsluze aplikace SMS sender

v. 5.5

 

 

 

OBSAH:

 

 

Přihlášení: 2

Typy účtů: 2

Odeslání SMS jednomu příjemci: 2

Odeslání SMS více  příjemcům: 4

Správa hromadného odesílání – Status bary. 4

Šablony. 5

Seznamy. 6

Příklad customizace zpráv více příjemcům: 7

Formáty telefonních čísel 8

Registrace uživatelů do seznamů přes WWW a SMS.. 8

Historie. 9

Nastavení: 10

Základní nastavení systému.. 10

Správa uživatelů: 11

Zabezpečení: 11

Platby: 11

Napojení externích aplikací pomocí API 12

 


Přihlášení:

Uživatelské jméno může být pouze Vaše emailová adresa,  na kterou Vám po registraci byly zaslány přihlašovací údaje. Účet založený prostřednictvím registrace na stránce www.smssender.cz je administrátorský a jeho prostřednictvím můžete založit další podúčty s omezenými právy. Možnosti a práva jednotlivých podúčtů jsou popsány dále.

 

Typy účtů:

 

 

 

Administrátor

Administrátor má právo zakládat uživatele s právy Power user a User

Historie administrátora zahrnuje přehled veškeré komunikace v rámci společnosti/města/obce.

Administrátor může odesílat jednotlivé sms i sms s více příjemci.

Administrátor může dále měnit některá nastavení systému jako je např. jméno odesílatele a seznam zakázaných výrazů či příjemců.

 Administrátor může sdílet své seznamy příjemců.

Power user

Power User má právo odesílat jednotlivé sms i sms s více příjemci.

Historie zahrnuje pouze přehled komunikace tohoto uživatele.

Power user nemá k dispozici Nastavení, která spravuje Administrátor.

Uživatel může sdílet své seznamy příjemců

User

User má právo odesílat pouze jednotlivé sms.

Historie zahrnuje pouze přehled komunikace tohoto uživatele.

User nemá k dispozici Nastavení, která spravuje Administrátor.

Uživatel může sdílet své seznamy příjemců

 

 

 

 

Odeslání SMS jednomu příjemci:

 

Kliknutím na libovolnou položku adresáře dojde k dosazení kontaktu do kolonky Telefonní číslo příjemce. V případě rozsáhlejšího adresáře použijte k vyhledání kontaktu vyhledávací pole nad seznamem.

 

 

Vybrat můžete pouze jednoho příjemce.  Zprávu lze odeslat okamžitě, nebo zvolit požadovaný čas odeslání. Dále máte možnost volby, zdali chcete požádat o zaslání doručenky, či nikoli.

Status bar Vás při psaní informuje o délce napsaného textu.

 

 

Maximální délka zprávy je 160 znaků, delší zprávy budou vždy rozděleny na více zpráv.

V telefonu příjemce pak budou tyto zprávy sloučeny zpět do zprávy jedné . Maximální délka zprávy je 459 znaků a přesné rozdělení na jednotlivé části je uvedeno v tabulce.

 

 

Počet znaků  bez diakritiky

První část

160

Druhá část

146

Třetí část

153

Celkem MAX délka:

459

 

 

 

 

Text zprávy doporučujeme psát bez diakritiky. Pokud přesto budete psát s diakritikou, systém ji před odesláním odstraní. Důvodem je skutečnost, že na některých telefonech  může docházet k nečitelnosti zprávy a také fakt, že znaky s diakritikou technicky zabírají  prostor více znaků, stejně jako některé speciální znaky jako jsou závorky apod.

 

Odeslání SMS více  příjemcům:

Princip odesílání většího množství zpráv je v podstatě stejný jako u zaslání zprávy jednomu příjemci. Rozdíl je v možnosti vybrání celého seznamu příjemců z adresáře a možnosti volby rychlosti odesílání. Záložku Více příjemců  nemají k dispozici uživatelé s právy User.

Seznamy, které obsahují méně jak 1000 příjemců, je možné rozkliknout a vybrat konkrétní příjemce. Pokud ale seznam obsahuje více jak 1000 příjemců, není tento výběr umožněn a vybrat lze jen celý seznam. (např. seznam naimportovaný z externího zdroje prostřednictvím csv souboru.)

 

 

Při odesílání zpráv můžete zvolit i čas automatického odeslání SMS zprávy či hromadného balíčku. Lze tak nastavit například různá připomenutí, či přání, která je vhodné odeslat v přesně specifikovaný den a čas.

Správa hromadného odesílání – Status bary

 

Po odeslání SMS zprávy určené více příjemcům se v pravé části obrazovky objeví Status bar, jehož prostřednictvím je možné sledovat průběh odesílání. Je možné odesílání pozastavit, změnit rychlost (šipka nahoru či dolů), nebo odesílání zcela zrušit. Ve výchozím stavu je status bar zelený. Zelená barva indikuje probíhající odesílání.

 

Přehled možných stavů    

zelená - probíhá odesílání   

žlutá – čekající úloha

červenápozastavená úloha

 

Práva 

Každý uživatel je oprávněn spravovat jen své úlohy, což platí pro uživatele typu Power user. Administrátor smí obsluhovat i úlohy ostatních Power userů. Účtů s oprávněním User se problematika status barů netýká protože tento typ uživatele smí odesílat jen jednotlivé sms.

 

UPOZORNĚNÍ : Při odesílání sms zprávy více příjemcům indikuje status bar průběh odesílání pouze orientačně. Při obnovení stránky se může stav status baru na okamžik změnit do doby, než získá novou informaci o stavu odesílání..

 

 

 

 

Šablony

Často používané texty si může každý uživatel ukládat do šablon, které jsou pak k dispozici pro další použití. Uložení textu zprávy provedete kliknutím na tlačítko Uložit a zadáte požadovaný název šablony. Nabídka uložených textů je k dispozici po kliknutí na znak rozbalovacího menu.

 

 

 

Seznamy

 

 

Při zakládání nového seznamu zvolíte výstižné jméno, a pak přidáváte do seznamu jednotlivé uživatele. Uživatele můžete do založeného seznamu rovněž importovat z CSV souboru v následujícím formátu:

 

 

Sloupec A – telefonní číslo (povinné)

Sloupec B – jméno příjemce (pokud nevyplníte, systém dosadí tel. číslo)

Sloupec C – L mohou být jakékoli položky, které můžete v textu zprávy použít zástupným znakem $písmeno_sloupce. Například $C, $D

 

POZOR :  V případě, že  nepoužijete v importovaném souboru čísla ve formátu s mezinárodní předvolbou, systém automaticky před devítimístné číslo doplní českou předvolbu“420“ .

 

 

Příklad customizace zpráv více příjemcům:

 

1)   Založíte si nový seznam, který pojmenujete například běžné účty.

2)   V excelu si připravíte seznam příjemců, přičemž v prvním sloupci (A) budou uvedena tel. čísla, ve druhém (B) jména, ve třetím (C) čísla účtů, ve čtvrtém (D) zůstatky účtů.

3)   Excelový soubor uložíte jako csv soubor – hodnoty oddělené středníkem.

4)   Csv soubor  naimportujete do vytvořeného seznamu běžné účty

5)   Otevřete záložku Více příjemců, vyberete jako příjemce seznam běžné účty

6)   Napíšete zprávu : Vazeny kliente, na Vasem uctu c.: $C je aktualni  zustatek $D Kc.

7)   Kazdy klient ze seznamu pak obdrzi zpravu: Vazeny kliente, na Vasem uctu c.: 12345 je aktualni  zustatek 1234,56 Kc.

 

Pozn. Vždy je potřeba dodržet formát sloupců A a B (tel. číslo a jméno) !  Tyto sloupce jsou povinné. Ostatní sloupce je možné naplnit libovolnými daty,  nebo je můžete ponechat prázdné.

 

Aplikace rovněž umožňuje správné oslovení příjemce pátým pádem. Pokud například do pole C uvedete příjmení příjemce a v textu zprávy poté proměnnou #C smssender v textu zprávy použije správné oslovení.

 

Příklad:  Pokud bude ve  sloupci C  uveden text “Novák”, použijete v textu SMS  zástupný znak 
pane #C 
a tím dojde k jeho nahrazení  za  pane Nováku” .  

 

Upozornění: Počet znaků odesílané zprávy může narůst o počet znaků použitých proměnných. Pokud tedy například napíšete zprávu o 160 znacích a zástupné znaky budou nahrazeny delšími textovými řetězci, dojde k nárůstů počtu znaků a rozdělení zprávy na dvě a více zpráv.

Formáty telefonních čísel

 

Při zadávání čísla příjemce dodržujte vždy formát (směrový kód země)+(příjemce). Pro ČR tedy 420+příjemce (například  420602123456). Úvodní nuly, případně zástupný znak “+“ systém odstraní.

Pokud zadáte do pole příjemce pouze posledních 9 znaků (602123456), systém sám doplní před zadané telefonní číslo kód 420.

 

Registrace uživatelů do seznamů přes WWW a SMS

 

 

Vytvořené seznamy můžete libovolně upravovat a mazat. Zvolíte-li, že je seznam sdílený, budou s tímto seznamem moci pracovat i jiní, Vámi založení uživatelé, v režimu ReadOnly.

Pokud kliknete na odkaz <code+, bude vám nabídnuto zkopírování kódu, kterým můžete do vlastních webových či intranetových stránek vložit formulář, jehož prostřednictvím je možné realizovat registraci příjemců. Jestliže tento kód umístíte na stránky města/obce/firmy, mohou se Vaši občané/zákazníci sami přidávat do odpovídajících seznamů (informačních kanálů).

Pokud spravujete více tématicky zaměřených seznamů, můžete korespondující formulář umístit vždy na odpovídající stránku města/obce/firmy. Například stránka s kalendářem kulturních akcí může obsahovat formulář pro registraci uživatelů, kteří chtějí být na nové akce upozorňováni pomocí SMS.

Přidávání uživatelů do seznamu prostřednictvím www formuláře je chráněno proti SPAM robotům. Tato funkce zajistí, že každý požadavek nového příjemce iniciovaný z www formuláře bude podléhat Vašemu schválení. Pro autorizaci takového požadavku postačí kliknutí na odkaz v zaslaném e-mailu a požadavek následně schválit či zamítnout.  K přehledu čekajících registrací se dostanete rovněž pomocí menu Seznamy.

 

Mimo kódu pro www  je po kliknutí na odkaz <sms+  nabídnut alternativní způsob registrace pomocí odeslané SMS. Pokud tedy uživatel odešle nabídnutý kód na číslo   608 512 513 bude automaticky do seznamu příjemců zařazen. Pokud se rozhodnete pro tuto cestu registrace, můžete do obecního/městského/firemního periodika vložit informaci podobnou tomuto příkladu:

 

Příklad :

 

Od 1.11.2008 se mohou všichni občané našeho města registrovat k odběru informací prostřednictvím městského SMS rozhlasu.

 

Pro registraci k odběru informací o připravovaných kulturních akcích (info kanál kultura) zašlete SMS ve tvaru :

 

ADD bae46                          na tel. číslo 608 512 513

 

Pro registraci k odběru připomínek na konající se jednání zastupitelstva (info kanál zastupitelstvo) zašlete SMS ve tvaru:

 

ADD bte76                         na tel. číslo 608 512 513

 

Pro registraci k odběru důležitých informací z radnice (info kanál povodně, havárie apod.) posílejte SMS ve tvaru:

 

ADD btr77                    na tel. číslo 608 512 513

 

*První sada znaků určuje akci, druhá pak identifikuje konkrétní seznam příjemců. 
(platí : add = přidat, del=odstranit)
Znovu upozorňujeme, že výše uvedené kódy jsou jen příklady. Vaše kódy získáte po kliknutí na ikonku sms+

 

V menu Nastavení > Odpovědi na sms registrace  ještě doporučujeme zapnout funkci potvrzovací odpovědi. Ve výchozím stavu je tato funkce vypnuta.

 

Dále upozorňujeme, že do jednoho seznamu není možné vložit stejné číslo více než jedenkrát. Jakýkoli pokus o  přidání čísla, které již v seznamu je, bude neúspěšný.

Historie

 

V záložce Historie je k dispozici přehled komunikace. Každá odeslaná sms je zaznamenána v historii. V historii můžete vyfiltrovat pouze komunikaci s určitým příjemcem zadáním jeho telefonního čísla do okénka Hledané číslo příjemce.  V sloupci Stav je k dispozici informace o tom, zda byla zpráva doručena, či nikoli (pokud byla vyžádána informace o doručení)

Při podržení kurzoru nad slovem "doručeno" získáte informaci o přesném čase doručení. Kliknutím na odkaz počtu znaků se Vám zobrazí okno s textem odeslané zprávy.

 

 

Celou historii komunikace je možné uložit do csv souboru pro případ zálohování, či zpracování externí aplikací.

 

Upozornění: Každý uživatel má k dispozici pouze svou historii. Jen uživateli s právy Administrátora se zobrazuje historie v rámci celé společnosti.

 

 

Nastavení:

Toto menu je dostupné pouze uživatelům s právy Administrátora a je rozděleno do třech základních podskupin.

 

 

Základní nastavení systému

 

 

Správa uživatelů:

 

Pod tímto odkazem Administrátor spravuje uživatelské účty v rámci Vaší společnosti. Administrátor má právo založit libovolný počet uživatelů s oprávněními User a Power user. Po založení uživatele je na emailovou adresu uživatele zaslána zpráva s přihlašovacími údaji.

 

Zabezpečení:

 

V tomto oddělení je možné nastavit:

 

 

 

 

Platby:

 

Na této stránce jsou v přehledné tabulce uvedeny počty odeslaných SMS v aktuálním měsíci
a ceny dle objemu odeslaných SMS. Aktuálně aplikované ceny jsou podbarveny modře.

 

Kliknutím na tlačítko Zakoupit kredit zvolíte platební metodu. Zvolíte-li platbu převodem, vygenerujete si výzvu k platbě, která Vám bude zaslána
e-mailem na adresu, kterou se do systému přihlašujete. Případně můžete zvolit platbu kreditní kartou či prostřednictvím systému PayPal.

 

  ] 

 

V tabulce Platební transakce naleznete historii zrealizovaných plateb. Nový záznam se v této tabulce zobrazí až v okamžiku, kdy je Vaše platba připsána na účet.

 

 

Napojení externích aplikací pomocí API

 

 

Aplikace SMS sender poskytuje zdarma API rozhraní, které můžete použít k odesílání SMS přímo z Vašich webových stránek. API rozhraní je dostupné pro jazyk PHP a jeho použití dosáhnete následujícím postupem:

 

1)   Rozhraní je napojeno na nového uživatele s oprávněním „API“. Nového uživatele může vytvořit administrátor v menu „Nastavení – Správa uživatelů“.

 

 

2)   Po výběru oprávnění „API“ a stisknutí tlačítka „Přidat uživatele“ bude vytvořeno nové API rozhraní. Všechna API rozhraní budou vypsána na stejné stránce v tabulce „Výpis API“.

 

 

3)   Po kliknutí na odkaz „Stáhnout API rozhraní Vám bude nabídnut ke stažení soubor archivu ZIP, který obsahuje předgenerované soubory včetně autentizačních údajů pro připojení k smssender.cz. Následně rozbalte stažený archiv.

 

 

4)   Funkce pro odeslání SMS se nachází v souboru „smsSenderApi.php“.
Příklad použití této funkce včetně odchycení návratových kódů se nachází v souboru „sms.php“.

 

 

 

Funkce „sendSms“ je volána pomocí 3 parametrů:

1.    číslo příjemce

2.    zpráva

3.    volitelný parametr doručenky (1...vyžádat – implicitní, 0...nepožadovat)

4.    volitelný parametr odesílatele (pokud není nastaven, je implicitně použit odesílatel, který je nastavený v aplikaci) – parametr musí být dříve schválen pomocí aplikace

 

V případě, že byla zpráva úspěšně odeslána, navrátí API rozhraní kód „ok“ a za ním, oddělené mezerou, unikátní číslo odeslané SMS zprávy. Toto číslo slouží k dotázání se na doručení zprávy (pokud byla vyžádána doručenka).

 

5)   Získání statusu doručení SMS zprávy je možné na adrese /app/api/dorucenka.php?id=$cislo_sms

$cislo_sms je část návratového kódu odeslané zprávy za slovem ok, viz výše

 

 

Důležité :  Prosíme zajistěte, aby vaše aplikace prvně zjišťovala stav doručení  nejdříve 30 sekund po odeslání zprávy. V případě, že napoprvé  nezískáte informaci o doručení, opakujte  další dotazy takto:

 

·        30        sekund  (první pokus)

·        5          minut

·        30        minut

·        5          hodin

·        24        hodin

·        48        hodin

 

Po prvním úspěšném zjištění času doručení se už dále na stav doručení zprávy nedotazujte.

Pokud nedodržíte přesně tyto zásady, může dojít k zablokování vaší IP adresy z důvodu velkého množství realizovaných požadavků.